Zoek op naam/nummer
http://www.beleefdelentejunior.nl/vogel/steenuil/photos/104

Onze uilen

Kies je eigen uil

Deze opdracht is een vervolg op Verderkijker 99. In die opdracht heb je kennisgemaakt met de uil. Weet je eigenlijk of er uilen in jouw omgeving voorkomen? En waaraan je de verschillende uilen kunt herkennen?

  • Datum 01/06/2015
  • Opdrachtnummer 101
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, Thuis
http://i3.photobucket.com/albums/y71/Barbara0101/Barbara%20Eet/20120511-174609-CanonPowerShotSX230HS_zps514da909.jpg

Mini-moestuin

Hoe doe je dat?

Een mini-tuintje maken voor je eigen bloemen, groente en andere plantjes. Het lijkt lastig, maar dat valt wel mee. Kijk maar eens wat je nodig hebt en dan kun je snel aan de slag.

  • Datum 01/04/2015
  • Opdrachtnummer 164
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein
http://www.makkelijkemoestuin.nl/img/uploads/file/Blog/tuintje_chiel-en-mark.jpg

Tuintje maken

Wat groeit daar?

Heb jij misschien ook zaadjes gekregen en in kleine potjes gezaaid? Dan heb je nu vast kleine plantjes. Wat doe je daarmee? Of wil je graag een minituintje maken en nog gaan zaaien, maar weet je niet goed hoe?

  • Datum 01/04/2015
  • Opdrachtnummer 163
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein
http://media.nu.nl/m/m1cz3poaqw9q.jpg

Een hapje uit de zon, gevaarlijk?!

Wat gebeurt er?

Bij een zonsverduistering in 2136 voor Christus dacht men in China dat de zon aangevallen werd door een grote onzichtbare draak. De mensen begonnen veel lawaai te maken om de draak te verjagen. Ze sloegen op trommels, schoten pijlen in de lucht. De draak vluchtte en het daglicht kwam terug. Wij weten nu wel beter. Een zonsverduistering heeft niets met draken te ma-ken. Maar hoe zit het dan wel? En waarom is er toch gevaar?

  • Datum 16/03/2015
  • Opdrachtnummer 146
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas
http://images.flabber.net/files/augustus-zonsverduistering.jpg

Opeens wordt het donker..

Waar is de zon?

Vroeger dachten de mensen bij een zonsverduistering dat het zonlicht werd aangevallen door boze geesten. Met veel lawaai lukte het die geesten te verjagen. Bij de zonsverduistering die dit jaar te zien is, hoef je geen lawaai te maken. Er komen geen geesten aan te pas. Maar wat is er wèl aan de hand?

  • Datum 16/03/2015
  • Opdrachtnummer 105
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal
http://3.bp.blogspot.com/-5k88kfg1Nws/Ud_hZQtxjrI/AAAAAAAAF6o/hp00YhAgx-Y/s1600/hd-achtergrond-met-landschap-met-riviertje-door-de-bossen.jpg

Sterke bossen

Bomen nodig

Op boomfeestdag kun je een boom in de grond zetten. Waarom zou je dat doen? Er zijn al zoveel bomen op de wereld. Ontdek waarom bomen planten belangrijk is.

  • Datum 11/03/2015
  • Opdrachtnummer 104
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
http://i.ytimg.com/vi/-RqJwC7Ddbc/hqdefault.jpg

Uil

Wie ben je?

De vogel op de afbeelding is een uil. Wat is een uil? Wat weet jij van uilen? Weet je hoe ze leven, wat ze eten? En weet je wat de vogel in zijn bek heeft?

  • Datum 04/03/2015
  • Opdrachtnummer 99
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas
http://www.beleefdelentejunior.nl/vogel/steenuil/photos/279

Uilen in Nederland

Verschillende soorten

Heb je wel eens een uil gezien? Dat valt niet mee. Door hun schutkleur vallen ze niet op. Bovendien kunnen ze doodstil zitten en bijna net zo stil vliegen. Als je ze hoort is het vast omdat ze roepen. Waarom zijn uilen meestal zo stil?

  • Datum 04/03/2015
  • Opdrachtnummer 100
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Thuis
http://www.dezaaierandel.nl/uploads/images/Gallery/Groep-3/Natuuronderwijs/20150106_130421.jpg

Kun jij klei laten drijven?

Opwaartse druk

Een bonk klei is zwaar, zo’n stuk zinkt als een baksteen. Heb jij een idee hoe je klei kunt laten drijven? En hoe drijven boten eigenlijk?

  • Datum 16/02/2015
  • Opdrachtnummer 97
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Bij de water-/zandtafel
http://www.naskpastoor.nl/_links/2_plaatjes/fles_in_water.jpg

Olie, water, stroop

Kan iets drijven én zinken?

Een plastic fles drijft op water. Hoe zou je plastic kunnen laten zinken? En andere materialen? Je kunt iets veranderen aan de drijfkracht. Hoe zou je dat kunnen doen?

  • Datum 16/02/2015
  • Opdrachtnummer 98
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Bij de water-/zandtafel