Zoek op naam/nummer
Pimpelmees aan vuurdoorn;  Markus Varesvuo; © Agami; http://agami.nl/index.search.php?sid=270533&img=9

Vogels tellen

Welke vogel komt het meeste voor?

Een top tien lijst van vogels in onze woongebieden geeft veel informatie. Met welke vogel gaat het goed en welke vogel kan wel wat hulp gebruiken? Vogelbescherming Nederland organiseert daarom in januari een tuinvogeltelling. Doe jij ook mee? Alleen… hoe herken je al die vogels?

  • Datum 05/01/2019
  • Opdrachtnummer 59
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
Koolmezen bij voedertafel; Markus Varesvuo © Agami http://agami.nl/index.search.php?sid=270535&img=37

Wat vliegt daar?

Vogels herkennen

Om te weten hoeveel en welke vogels in ons woongebied leven, organiseert Vogelbescherming Nederland in januari een tuinvogeltelling. Kun jij goed tellen? Dan kun je vast meedoen. Alleen… hoe herken je al die vogels?

  • Datum 05/01/2019
  • Opdrachtnummer 58
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
http://www.ess.ophetweb.nu/mezen/images/NestkastGdC.jpg Geert de Coninck

Wie woont daar?

Nestkasten

Als je nu een nestkast ophangt, kunnen vogels eraan wennen. In de winter gebruiken ze een nestkast vaak als slaapplek. In de lente weten ze dan al waar ze terecht kunnen om te broeden. Maar wat is nou een goede plek om een nestkast op te hangen? En hoe kom je aan een nestkast?

  • Datum 12/11/2018
  • Opdrachtnummer 53
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, een dagdeel
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
Bron: http://www.ruimtevaartindeklas.nl/system/insets/images/000/003/231/original/zon.jpg?1342562825

De dagen worden weer korter

De invloed van de zon op de seizoenen

De zon gaat steeds vroeger onder. En het wordt 's morgens ook later licht. Waar is die zon eigenlijk? En wat voor invloed heeft de zon op de seizoenen?

  • Datum 08/10/2018
  • Opdrachtnummer 35
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: leven, Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
https://i0.wp.com/www.nbdmasr.com/wp-content/uploads/2016/01/2-5.jpg?fit=600%2C361

Onderzoek doen

Wetenschap

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Dat kun jij ook.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 150
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://communities.zeelandnet.nl/data/uitvinder/upload/images/williewortell.gif

Wat doet een wetenschapper?

Uitvindingen

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Waarnaar? Dat ontdek je in deze Verderkijker.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 149
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
https://nl.freeimages.com/photo/abandoned-tree-house-1409704

Wonen in een boom

Een huis tussen de takken

Je eigen plekje hoog in de boom. Als speelhut of echt om in te wonen? Het kan allemaal. Hoe dat eruit ziet? Kijk maar snel verder.

  • Datum 26/06/2018
  • Opdrachtnummer 162
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school, Bij de water-/zandtafel
https://images.freeimages.com/images/large-previews/b73/the-treehouse-1311617.jpg

Je kan de boom in

Een boomhut

Je eigen kamer verstopt tussen de takken? Dat kan in een boomhut. Kijk maar snel hoe dat eruitziet. En bestudeer je eigen boom.

  • Datum 26/06/2018
  • Opdrachtnummer 161
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
https://pixabay.com/en/south-pole-iceberg-ice-marine-cold-1621775/

Natte voeten of ijs?

Antarctica smelt

Het klimaat op aarde verandert, de aarde warmt op. Eén van de gevolgen is dat het ijs op de Noord- en Zuidpool smelt. De Zuidpool (ook wel Antarctica) was laatst in het nieuws. Het ijs blijkt sneller te smelten dan men steeds dacht. Waar blijft al dat ijs?

  • Datum 19/06/2018
  • Opdrachtnummer 160
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Allemaal
  • Waar In de klas
https://pixabay.com/en/iceberg-ice-floe-antarctica-329852/

De Zuidpool smelt

Krijgen we natte voeten?

Het ijs op de Zuidpool smelt, dat is lastig voor de pinguïns. Maar de Zuidpool is zó ver weg. Daar merken wij toch helemaal niks van? Of wel…

  • Datum 19/06/2018
  • Opdrachtnummer 159
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Allemaal
  • Waar In de klas