Zoek op naam/nummer
Pimpelmees aan vuurdoorn;  Markus Varesvuo; © Agami; http://agami.nl/index.search.php?sid=270533&img=9

Vogels tellen

Welke vogel komt het meeste voor?

Een top tien lijst van vogels in onze woongebieden geeft veel informatie. Met welke vogel gaat het goed en welke vogel kan wel wat hulp gebruiken? Vogelbescherming Nederland organiseert daarom in januari een tuinvogeltelling. Doe jij ook mee? Alleen… hoe herken je al die vogels?

  • Datum 04/01/2019
  • Opdrachtnummer 59
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
Koolmezen bij voedertafel; Markus Varesvuo © Agami http://agami.nl/index.search.php?sid=270535&img=37

Wat vliegt daar?

Vogels herkennen

Om te weten hoeveel en welke vogels in ons woongebied leven, organiseert Vogelbescherming Nederland in januari een tuinvogeltelling. Kun jij goed tellen? Dan kun je vast meedoen. Alleen… hoe herken je al die vogels?

  • Datum 04/01/2019
  • Opdrachtnummer 58
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
http://www.vrijechroniqueurs.nl/wp-content/uploads/2012/04/Rare-snuiters.jpg

Handig gereedschap

Verschillende vormen snavels

Vogels hebben geen mond vol tanden, maar een snavel om hun voedsel op te eten. Zo’n snavel lijkt wel een stuk gereedschap. Wist jij dat je aan de vorm van de snavel kunt zien wat voor soort voedsel een vogel eet?

  • Datum 08/11/2017
  • Opdrachtnummer 152
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein
https://pixabay.com/static/uploads/photo/2015/04/05/22/02/hot-air-balloon-708648_960_720.jpg

Wat zit in die ballon?

De lucht in

Als het zonnig is en helder, zie je vaak luchtballonnen. Het is vast veel werk om die op te blazen. Kun jij een ballon zichzelf laten opblazen? Doe het proefje.

  • Datum 15/06/2016
  • Opdrachtnummer 134
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis
http://www.voorpositiviteit.nl/wp-content/uploads/2011/11/luchtballonnen.jpg

De lucht in!

Wat zit erin de ballon?

Als het zonnig is en helder, zie je vaak luchtballonnen. Hoe kan het dat die blijven zweven? Kun jij zelf een ballon laten zweven? Doe het proefje.

  • Datum 15/06/2016
  • Opdrachtnummer 135
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis
CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=239615

Wat kriebelt er in de grond?

Leven in de grond

Weet jij wat er in de grond zit? Je hoeft niet eens lang te zoeken. In de grond zitten heel veel beestjes. Grote, zoals mollen en slakken. Maar vooral heel veel heel erg kleine diertjes.

  • Datum 18/05/2016
  • Opdrachtnummer 132
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein
http://www.natuurbericht.nl/?id=12009

Alle vogels welkom!

Hoe vogelvriendelijk is jullie schoolplein?

Zijn vogels welkom op jullie plein? Gebruik de checklist om te kijken hoe vogelvriendelijk jullie plein is. Waar kun je verbeteringen aanbrengen? Stuur je plannen in naar Vogelbescherming Nederland en… ontvang een mooie struik of een nestkast helemaal gratis!

  • Datum 16/09/2015
  • Opdrachtnummer 110
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein
https://amsterdam.groenlinks.nl/sites/default/files/styles/medium/public/newsarticle/image/Groene%20pleinen.jpg?itok=8eDVwzJL

Vogelvriendelijk plein

Zijn vogels welkom op jullie plein?

Zijn vogels welkom op jullie plein? Gebruik de checklist om te kijken hoe vogelvriendelijk jullie plein is. Waar kun je verbeteringen aanbrengen? Stuur je plannen in naar Vogelbescherming Nederland en… ontvang een mooie struik of een nestkast helemaal gratis!

  • Datum 16/09/2015
  • Opdrachtnummer 111
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein
http://i3.photobucket.com/albums/y71/Barbara0101/Barbara%20Eet/20120511-174609-CanonPowerShotSX230HS_zps514da909.jpg

Mini-moestuin

Hoe doe je dat?

Een mini-tuintje maken voor je eigen bloemen, groente en andere plantjes. Het lijkt lastig, maar dat valt wel mee. Kijk maar eens wat je nodig hebt en dan kun je snel aan de slag.

  • Datum 01/04/2015
  • Opdrachtnummer 164
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein
http://www.makkelijkemoestuin.nl/img/uploads/file/Blog/tuintje_chiel-en-mark.jpg

Tuintje maken

Wat groeit daar?

Heb jij misschien ook zaadjes gekregen en in kleine potjes gezaaid? Dan heb je nu vast kleine plantjes. Wat doe je daarmee? Of wil je graag een minituintje maken en nog gaan zaaien, maar weet je niet goed hoe?

  • Datum 01/04/2015
  • Opdrachtnummer 163
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein