Zoek op naam/nummer
Bron: http://www.digifotostarter.nl/sites/default/files/regen4.jpg.pagespeed.ce.d7PPZk3FII.jpg

Het blijft maar plenzen

Hoeveel water is er al gevallen?

Bah, regen! Van miezer tot stortbui, je raakt doorweekt Maar voor de natuur is regen meestal wel goed. Maar hoeveel regen valt er nu op een dag? En in een week? Je maakt je eigen regenmeter.

  • Datum 31/10/2018
  • Opdrachtnummer 31
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
Bron: http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=7169&picture=regen&large=1, Theodoro S Gruhl

Natte boel

Een regenmeter maken

Bah, regen. Niks aan, zonder regenpak word je kletsnat. Maar voor de natuur is regen natuurlijk goed. Hoeveel regen valt er nu op een dag? En in een week?

  • Datum 31/10/2018
  • Opdrachtnummer 29
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
https://i0.wp.com/www.nbdmasr.com/wp-content/uploads/2016/01/2-5.jpg?fit=600%2C361

Onderzoek doen

Wetenschap

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Dat kun jij ook.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 150
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://communities.zeelandnet.nl/data/uitvinder/upload/images/williewortell.gif

Wat doet een wetenschapper?

Uitvindingen

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Waarnaar? Dat ontdek je in deze Verderkijker.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 149
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://drenthekunstbreed.nl/images/upload/meppel/beelden/1272-HPIM4029.JPG

Waai je rijk

Windkracht

In de herfst kan het hier soms flink waaien. Je haren wapperen in de wind en de blaadjes vallen van de bomen. Soms waait het zo hard, dat er takken afwaaien of zelfs hele bomen omvallen. Maar wist jij dat wind ook heel handig kan zijn? Je kunt er van alles mee in beweging zetten. Weet jij wat je allemaal met wind kunt doen?

  • Datum 04/11/2016
  • Opdrachtnummer 138
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
http://www.greenpeace.org/gpkids/nl

Leven van de wind

Windenergie

In de herfst kan het hier soms flink waaien. Een flinke storm kan veel schade aanrichten. Maar wist jij dat wind ook heel handig kan zijn? Je kunt er van alles mee in beweging zetten. En weet jij waarom windenergie zo goed is?

  • Datum 24/10/2016
  • Opdrachtnummer 139
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/v/t1.0-9/q83/p526x296/562303_476149575813534_706018942_n.jpg?oh=221a54b1d5c8c76da150ada6c23a7a3c&oe=54850AC4&__gda__=1422400401_490ab4adcc2435cb0501077dce8dae79

Onderzoek doen

Proefjes

Ben jij nieuwsgierig? Wil je graag ontdekken hoe dingen werken? Wil je altijd weten waarom iets zo is? Misschien ben jij dan wel een prima wetenschapper. Maar hoe word je dat eigenlijk?

  • Datum 29/10/2014
  • Opdrachtnummer 88
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school, Bij de water-/zandtafel
http://www.fijnuit.nl/images/bedrijven/533-continium-discovery-center-kerkrade/continium-proefjes-doen.jpg

Proefjes doen

Onderzoek

Ben jij nieuwsgierig? Wil je graag ontdekken hoe dingen werken? Wil je altijd weten waarom iets zo is? Misschien ben jij dan wel een prima wetenschapper. Maar hoe word je dat eigenlijk?

  • Datum 29/10/2014
  • Opdrachtnummer 87
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school, Bij de water-/zandtafel
http://www.svhoofddorp.nl/images_content/onweer.jpg

Donder en bliksem

Onweer

Donder en bliksem, zijn het geluid en het licht bij onweer. Dat wist je al. Maar weet je ook hoe het ontstaat? En wat het met elektriciteit te maken heeft?

  • Datum 18/06/2014
  • Opdrachtnummer 75
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: leven, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, Thuis
http://www.froot.nl/categorie/other-froot/de-afstand-van-hier-tot-de-maan/

Steeds een stukje groter en dan weer kleiner

De maan

Heb je laatst die mooie ronde grote volle maan gezien? Wat een licht gaf dat hè. En nu lijkt het wel of iemand een hapje van de maan heeft genomen. De maan wordt steeds een stukje kleiner. Na een paar dagen is er alleen een klein sikkeltje over en daarna is de maan zelfs helemaal weg. Gelukkig komt er al snel weer een sikkeltje en dan wordt de maan weer groter, net zo lang tot hij weer helemaal rond is. Hoe kan dat eigenlijk? Er neemt natuurlijk niet echt iemand een hapje van de maan. wat gebeurt er dan wel?

  • Datum 16/12/2013
  • Opdrachtnummer 56
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas