Zoek op naam/nummer
http://drenthekunstbreed.nl/images/upload/meppel/beelden/1272-HPIM4029.JPG

Waai je rijk

Windkracht

In de herfst kan het hier soms flink waaien. Je haren wapperen in de wind en de blaadjes vallen van de bomen. Soms waait het zo hard, dat er takken afwaaien of zelfs hele bomen omvallen. Maar wist jij dat wind ook heel handig kan zijn? Je kunt er van alles mee in beweging zetten. Weet jij wat je allemaal met wind kunt doen?

  • Datum 04/11/2016
  • Opdrachtnummer 138
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
http://www.greenpeace.org/gpkids/nl

Leven van de wind

Windenergie

In de herfst kan het hier soms flink waaien. Een flinke storm kan veel schade aanrichten. Maar wist jij dat wind ook heel handig kan zijn? Je kunt er van alles mee in beweging zetten. En weet jij waarom windenergie zo goed is?

  • Datum 24/10/2016
  • Opdrachtnummer 139
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas
https://pixabay.com/static/uploads/photo/2015/04/05/22/02/hot-air-balloon-708648_960_720.jpg

Wat zit in die ballon?

De lucht in

Als het zonnig is en helder, zie je vaak luchtballonnen. Het is vast veel werk om die op te blazen. Kun jij een ballon zichzelf laten opblazen? Doe het proefje.

  • Datum 15/06/2016
  • Opdrachtnummer 134
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis
http://www.voorpositiviteit.nl/wp-content/uploads/2011/11/luchtballonnen.jpg

De lucht in!

Wat zit erin de ballon?

Als het zonnig is en helder, zie je vaak luchtballonnen. Hoe kan het dat die blijven zweven? Kun jij zelf een ballon laten zweven? Doe het proefje.

  • Datum 15/06/2016
  • Opdrachtnummer 135
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis
http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/renmfeestartikelen/full6158381.jpg

Een paard in de gang... een gitaar op je hoofd?

Molens op je neus..?? Carnaval!!

Het is bijna carnaval, een feest waarbij je je kunt verkleden. Maak je eigen versiering. Een te gekke feestbril bijvoorbeeld. Hoe gekker hoe beter!

  • Datum 12/02/2015
  • Opdrachtnummer 63
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal
http://i709.photobucket.com/albums/ww100/elkebeekmans/Elke.jpg

Carnaval komt eraan!

Wat doe jij aan?

Heb je zin in een feestje? Het is bijna carnaval, een feest waarbij je je kunt verkleden. Ga jij als clown of cowboy of draag je een rare neus of een mal hoedje? Maak een te gekke feestbril. Hoe gekker hoe beter!

  • Datum 12/02/2015
  • Opdrachtnummer 62
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: zintuigen, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal
http://archief.schooltv.nl/hbb/mmbase/images/3577491/geluid.png

Stil eens..

Wat is dat geluid?

Wees eens een minuut heel stil. Wat hoor je allemaal? Waar komen al die geluiden vandaan? En wat is geluid? Dat ga je ontdekken met de proefjes van Science Center NEMO

  • Datum 28/11/2014
  • Opdrachtnummer 90
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: zintuigen, Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://www.facilitaire-info.nl/plaatjesmap/121102-beter-horen/Beter_Horen-28.jpg

Hoor je dat?

Geluid

Wees eens een minuut heel stil. Wat hoor je allemaal? Waar komen al die geluiden vandaan? Wat is geluid eigenlijk? Leer alles over geluid aan de hand van een stel leuke proefjes.

  • Datum 28/11/2014
  • Opdrachtnummer 89
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: zintuigen, Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://www.gelderlander.nl/algemeen/binnenland/drukstbevaren-rivier-europa-dag-op-slot-1.3756944 ; ANP

De rivier oversteken

Naar de overkant

Als je naar de overkant van een rivier wilt, kun je zwemmen of een bootje gebruiken. Maar meestal gebruik je een brug. Hoe wordt zo'n brug gebouwd?

  • Datum 10/04/2013
  • Opdrachtnummer 41
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://www.spitsnieuws.nl/sites/default/files/imagecache/article_image_node_slideshow/LangsteBrugRussia2juli-2.jpg

Bruggen bouwen

Veilig naar de overkant

Nederland heeft veel grote rivieren. Als je naar de andere kant wilt, kun je zwemmen, varen of.. je bouwt een brug. Maar hoe doe je dat?

  • Datum 10/04/2013
  • Opdrachtnummer 22
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis