Zoek op naam/nummer
Bron: http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=7169&picture=regen&large=1, Theodoro S Gruhl

Natte boel

Een regenmeter maken

Bah, regen. Niks aan, zonder regenpak word je kletsnat. Maar voor de natuur is regen natuurlijk goed. Hoeveel regen valt er nu op een dag? En in een week?

  • Datum 31/10/2018
  • Opdrachtnummer 29
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://communities.zeelandnet.nl/data/uitvinder/upload/images/williewortell.gif

Wat doet een wetenschapper?

Uitvindingen

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Waarnaar? Dat ontdek je in deze Verderkijker.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 149
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://drenthekunstbreed.nl/images/upload/meppel/beelden/1272-HPIM4029.JPG

Waai je rijk

Windkracht

In de herfst kan het hier soms flink waaien. Je haren wapperen in de wind en de blaadjes vallen van de bomen. Soms waait het zo hard, dat er takken afwaaien of zelfs hele bomen omvallen. Maar wist jij dat wind ook heel handig kan zijn? Je kunt er van alles mee in beweging zetten. Weet jij wat je allemaal met wind kunt doen?

  • Datum 04/11/2016
  • Opdrachtnummer 138
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
http://www.fijnuit.nl/images/bedrijven/533-continium-discovery-center-kerkrade/continium-proefjes-doen.jpg

Proefjes doen

Onderzoek

Ben jij nieuwsgierig? Wil je graag ontdekken hoe dingen werken? Wil je altijd weten waarom iets zo is? Misschien ben jij dan wel een prima wetenschapper. Maar hoe word je dat eigenlijk?

  • Datum 29/10/2014
  • Opdrachtnummer 87
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school, Bij de water-/zandtafel
http://members.home.nl/h.raadschelders/Fontys/images/Buiten_tijdens_onweerA.jpg

Onweer

Donder en bliksem

In de zomer kan het flink onweren. Jij weet vast wel wat onweer is: donder en bliksem. Maar hoe ontstaat dat eigenlijk? En wat moet je doen bij onweer?

  • Datum 18/06/2014
  • Opdrachtnummer 74
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, Thuis
http://www.froot.nl/categorie/other-froot/de-afstand-van-hier-tot-de-maan/

Steeds een stukje groter en dan weer kleiner

De maan

Heb je laatst die mooie ronde grote volle maan gezien? Wat een licht gaf dat hè. En nu lijkt het wel of iemand een hapje van de maan heeft genomen. De maan wordt steeds een stukje kleiner. Na een paar dagen is er alleen een klein sikkeltje over en daarna is de maan zelfs helemaal weg. Gelukkig komt er al snel weer een sikkeltje en dan wordt de maan weer groter, net zo lang tot hij weer helemaal rond is. Hoe kan dat eigenlijk? Er neemt natuurlijk niet echt iemand een hapje van de maan. wat gebeurt er dan wel?

  • Datum 16/12/2013
  • Opdrachtnummer 56
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas
http://www.forextips.com/wp-content/uploads/2010/11/leofib.jpg

De Fibonacci reeks

Het ontdekken van een bijzondere rij getallen

Fibonacci (spreek uit: Fiebonatsjie) heeft een bijzondere rij getallen ontdekt. Hoe die rij er uitziet en wat de rij zo bijzonder maakt, dat ga je in deze opdracht ontdekken.

  • Datum 12/07/2013
  • Opdrachtnummer 200
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas
Bron: http://llink.nl/rens/, Rens, de jongste omroepdirecteur van Nederland

Schaatsen op de zee?

Water bevriezen

Heb jij geschaatst deze winter? Op een slootje of ijsbaan zeker. Of op zee?

  • Datum 07/02/2013
  • Opdrachtnummer 37
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Wetenschap
  • Tijdsduur een dagdeel
  • Werkvorm Allemaal
  • Waar In de klas
Bron: http://www.funbaking.nl/gfx/producten/pannenkoek_in_pan.jpg

Ben jij een Junior Masterchef?

Pannenkoeken bakken! (maar dan anders...)

Iedereen lust wel pannenkoeken. Je weet vast ook wel hoe je het beslag maakt. En hoe je ze moet bakken. Maar wat gebeurt er als je alles net een beetje anders doet...? Eet smakelijk?

  • Datum 31/12/2012
  • Opdrachtnummer 01
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Wetenschap
  • Tijdsduur een uur
  • Werkvorm Allemaal
  • Waar In de klas