Zoek op naam/nummer
Bron: http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=7169&picture=regen&large=1, Theodoro S Gruhl

Natte boel

Een regenmeter maken

Bah, regen. Niks aan, zonder regenpak word je kletsnat. Maar voor de natuur is regen natuurlijk goed. Hoeveel regen valt er nu op een dag? En in een week?

  • Datum 31/10/2018
  • Opdrachtnummer 29
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://www.johanhendriks.nl/dag-en-nacht.html

Dag en nacht

Waar blijft de zon?

Iedere avond gaat de zon onder en wordt het donker. In de ochtend wordt het weer licht, een nieuwe dag. Dag en nacht, hoe komt dat? Waar blijft de zon als het nacht is en waarom komt ze telkens terug?

  • Datum 08/10/2018
  • Opdrachtnummer 60
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas
http://communities.zeelandnet.nl/data/uitvinder/upload/images/williewortell.gif

Wat doet een wetenschapper?

Uitvindingen

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Waarnaar? Dat ontdek je in deze Verderkijker.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 149
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
https://images.freeimages.com/images/large-previews/b73/the-treehouse-1311617.jpg

Je kan de boom in

Een boomhut

Je eigen kamer verstopt tussen de takken? Dat kan in een boomhut. Kijk maar snel hoe dat eruitziet. En bestudeer je eigen boom.

  • Datum 26/06/2018
  • Opdrachtnummer 161
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
http://drenthekunstbreed.nl/images/upload/meppel/beelden/1272-HPIM4029.JPG

Waai je rijk

Windkracht

In de herfst kan het hier soms flink waaien. Je haren wapperen in de wind en de blaadjes vallen van de bomen. Soms waait het zo hard, dat er takken afwaaien of zelfs hele bomen omvallen. Maar wist jij dat wind ook heel handig kan zijn? Je kunt er van alles mee in beweging zetten. Weet jij wat je allemaal met wind kunt doen?

  • Datum 04/11/2016
  • Opdrachtnummer 138
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
https://pixabay.com/static/uploads/photo/2015/04/05/22/02/hot-air-balloon-708648_960_720.jpg

Wat zit in die ballon?

De lucht in

Als het zonnig is en helder, zie je vaak luchtballonnen. Het is vast veel werk om die op te blazen. Kun jij een ballon zichzelf laten opblazen? Doe het proefje.

  • Datum 15/06/2016
  • Opdrachtnummer 134
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis
http://1.bp.blogspot.com/-AIYYaT-q2hc/T00xVfvqjlI/AAAAAAAAAlg/_0ePn21Zf0M/s1600/schrikkeldag.jpg

Een extra dag in februari

Schrikkeljaar

Weet jij hoe lang alle maanden duren? De meeste 30 of 31. Maar één maand heeft minder dagen: februari. Dit jaar heeft februari een dag extra. In plaats van 28 zijn het er nu 29. Is dat een foutje van de kalendermaker? Nee, maar weet jij precies hoe het zit?

  • Datum 08/02/2016
  • Opdrachtnummer 126
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
https://www.e-nemo.nl/nl/ontdek/elektriciteit/de-spectaculaire-spaarlamp/

Licht en donker

Het jaar van het licht

Licht, het lijkt heel gewoon, maar weet jij wat dat is? Hoe komen we aan licht? Onderzoek het met deze opdracht die in samenwerking met Science Center NEMO is gemaakt.

  • Datum 07/10/2015
  • Opdrachtnummer 118
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal
http://s7.photobucket.com/user/Shiver911/media/RedLunarEclipsebeginzoom-1.jpg.html

Gaat het licht van de maan uit?

Maansverduistering

In de nacht van maandag 28 september 2015 vindt een totale maansverduistering plaats. Waardoor wordt de maan opeens donker? Zoek het eens uit.

  • Datum 21/09/2015
  • Opdrachtnummer 112
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas
http://www.dezaaierandel.nl/uploads/images/Gallery/Groep-3/Natuuronderwijs/20150106_130421.jpg

Kun jij klei laten drijven?

Opwaartse druk

Een bonk klei is zwaar, zo’n stuk zinkt als een baksteen. Heb jij een idee hoe je klei kunt laten drijven? En hoe drijven boten eigenlijk?

  • Datum 16/02/2015
  • Opdrachtnummer 97
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Bij de water-/zandtafel