Zoek op naam/nummer
http://www.greenpeace.nl/campaigns/landbouw/milieu-impact-van-de-veehouderij/

Een bord vol bomen

Groeit vlees aan bomen?

Mmm, wat zal ik eens eten: een tosti, een kroket, een hamburger of een heel bos? Een bos..?! Inderdaad, bomen. Wist je dat heel veel mensen een stuk bos opeten? Hoe dan? Je ontdekt het in deze Verderkijker.

  • Datum 21/11/2017
  • Opdrachtnummer 153
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: gezondheid, Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Allemaal
  • Waar In de klas
http://www.greenpeace.nl/news/vandalisme-in-onze-oceanen/

Duik in de zee

Van het schoolplein naar de zee

Ho, stop, geen troep op de grond gooien! Doe je afval in de vuilnisbak. Waarom? Omdat het anders in zee komt. Hoe dat kan? Nou.. lees maar verder.

  • Datum 09/06/2017
  • Opdrachtnummer 147
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: gezondheid, Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=239615

Wat kriebelt er in de grond?

Leven in de grond

Weet jij wat er in de grond zit? Je hoeft niet eens lang te zoeken. In de grond zitten heel veel beestjes. Grote, zoals mollen en slakken. Maar vooral heel veel heel erg kleine diertjes.

  • Datum 18/05/2016
  • Opdrachtnummer 132
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein
http://www.nufoto.nl/fotos/199305/bloesem-en-blauwe-lucht.html

Bloesem

Bloeiende fruitbomen

De bomen staan in bloei. De ene boom met onopvallende kleine bloempjes, de andere met grote vrolijk gekleurde bloemen. Vooral de fruitbomen hebben opvallende bloesem. Als het waait, dwarrelen de bloesemblaadjes om je heen. Het is een prachtig gezicht, maar de natuur heeft er vast nog een andere bedoeling mee.

  • Datum 20/04/2016
  • Opdrachtnummer 68
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Alleen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Buiten school
http://1.bp.blogspot.com/-AIYYaT-q2hc/T00xVfvqjlI/AAAAAAAAAlg/_0ePn21Zf0M/s1600/schrikkeldag.jpg

Een extra dag in februari

Schrikkeljaar

Weet jij hoe lang alle maanden duren? De meeste 30 of 31. Maar één maand heeft minder dagen: februari. Dit jaar heeft februari een dag extra. In plaats van 28 zijn het er nu 29. Is dat een foutje van de kalendermaker? Nee, maar weet jij precies hoe het zit?

  • Datum 08/02/2016
  • Opdrachtnummer 126
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
http://s7.photobucket.com/user/Shiver911/media/RedLunarEclipsebeginzoom-1.jpg.html

Gaat het licht van de maan uit?

Maansverduistering

In de nacht van maandag 28 september 2015 vindt een totale maansverduistering plaats. Waardoor wordt de maan opeens donker? Zoek het eens uit.

  • Datum 21/09/2015
  • Opdrachtnummer 112
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas
http://dinosaurs.wikia.com/wiki/File:Tyrannosaurus-rex-skeleton-model_635.jpg

Ken jij T-rex?

Wordt onderzoeker

In opdracht 83 heb je ontdekt hoe je onderzoek doet naar dinosaurussen. Wat kun je door onderzoek te weten komen over de T-rex? Kruip in de huid van een onderzoeker en zoek het eens uit!

  • Datum 07/01/2015
  • Opdrachtnummer 84
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal
http://4.bp.blogspot.com/_aHEO3qDxfoA/S_DEQI9xteI/AAAAAAAAALQ/r6kUiU7gLs4/s1600/whale+baleen.jpg

Walvissen

De grootste dieren van de zee

Op de afbeelding zie je een stukje van de bek van een walvis. Dat lijken wel heel erg harige tanden.. Wat kun je daarmee eten?

  • Datum 03/12/2014
  • Opdrachtnummer 91
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas
http://tientjevoortrex.naturalis.nl/nl/de-opgraving/op-dinojacht/

Dinosaurus gevonden

Hoe graaf je die op?

Dinosaurussen, weet jij wat dat zijn? Heb jij er wel eens gezien? Nee, natuurlijk niet een levende, ze zijn uitgestorven. Toch weten we er een hoop van. Hoe komt dat?

  • Datum 15/10/2014
  • Opdrachtnummer 83
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Allemaal
  • Waar In de klas
http://members.home.nl/h.raadschelders/Fontys/images/Buiten_tijdens_onweerA.jpg

Onweer

Donder en bliksem

In de zomer kan het flink onweren. Jij weet vast wel wat onweer is: donder en bliksem. Maar hoe ontstaat dat eigenlijk? En wat moet je doen bij onweer?

  • Datum 18/06/2014
  • Opdrachtnummer 74
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, Thuis