Zoek op naam/nummer
Bron: http://www.digifotostarter.nl/sites/default/files/regen4.jpg.pagespeed.ce.d7PPZk3FII.jpg

Het blijft maar plenzen

Hoeveel water is er al gevallen?

Bah, regen! Van miezer tot stortbui, je raakt doorweekt Maar voor de natuur is regen meestal wel goed. Maar hoeveel regen valt er nu op een dag? En in een week? Je maakt je eigen regenmeter.

  • Datum 31/10/2018
  • Opdrachtnummer 31
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
Bron: http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=7169&picture=regen&large=1, Theodoro S Gruhl

Natte boel

Een regenmeter maken

Bah, regen. Niks aan, zonder regenpak word je kletsnat. Maar voor de natuur is regen natuurlijk goed. Hoeveel regen valt er nu op een dag? En in een week?

  • Datum 31/10/2018
  • Opdrachtnummer 29
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://www.johanhendriks.nl/dag-en-nacht.html

Dag en nacht

Waar blijft de zon?

Iedere avond gaat de zon onder en wordt het donker. In de ochtend wordt het weer licht, een nieuwe dag. Dag en nacht, hoe komt dat? Waar blijft de zon als het nacht is en waarom komt ze telkens terug?

  • Datum 08/10/2018
  • Opdrachtnummer 60
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas
Bron: http://www.ruimtevaartindeklas.nl/system/insets/images/000/003/231/original/zon.jpg?1342562825

De dagen worden weer korter

De invloed van de zon op de seizoenen

De zon gaat steeds vroeger onder. En het wordt 's morgens ook later licht. Waar is die zon eigenlijk? En wat voor invloed heeft de zon op de seizoenen?

  • Datum 08/10/2018
  • Opdrachtnummer 35
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: leven, Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
https://i0.wp.com/www.nbdmasr.com/wp-content/uploads/2016/01/2-5.jpg?fit=600%2C361

Onderzoek doen

Wetenschap

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Dat kun jij ook.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 150
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/2925044/2011/09/23/Handelen-met-de-snelheid-van-het-licht.dhtml

Kleuren in licht

Het jaar van het licht

Licht, wat is dat? Het lijkt zo iets gewoons, maar toch is licht heel speciaal. Kijk nog maar eens goed. Weet jij bijvoorbeeld uit hoeveel kleuren 'wit' licht bestaat? En wanneer je al die kleuren kunt zien?

  • Datum 07/10/2015
  • Opdrachtnummer 119
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal
https://www.e-nemo.nl/nl/ontdek/elektriciteit/de-spectaculaire-spaarlamp/

Licht en donker

Het jaar van het licht

Licht, het lijkt heel gewoon, maar weet jij wat dat is? Hoe komen we aan licht? Onderzoek het met deze opdracht die in samenwerking met Science Center NEMO is gemaakt.

  • Datum 07/10/2015
  • Opdrachtnummer 118
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal
http://www.dezaaierandel.nl/uploads/images/Gallery/Groep-3/Natuuronderwijs/20150106_130421.jpg

Kun jij klei laten drijven?

Opwaartse druk

Een bonk klei is zwaar, zo’n stuk zinkt als een baksteen. Heb jij een idee hoe je klei kunt laten drijven? En hoe drijven boten eigenlijk?

  • Datum 16/02/2015
  • Opdrachtnummer 97
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Bij de water-/zandtafel
http://www.naskpastoor.nl/_links/2_plaatjes/fles_in_water.jpg

Olie, water, stroop

Kan iets drijven én zinken?

Een plastic fles drijft op water. Hoe zou je plastic kunnen laten zinken? En andere materialen? Je kunt iets veranderen aan de drijfkracht. Hoe zou je dat kunnen doen?

  • Datum 16/02/2015
  • Opdrachtnummer 98
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Bij de water-/zandtafel
https://www.e-nemo.nl/nl/bezoek/tentoonstellingen/wereld-van-vormen/

Natuurlijk wiskunde

Kunnen planten rekenen?

Jij kunt een cirkel, driehoek of vierkant uitknippen. Of van een vel papier een balk, cilinder of kubus maken. Je noemt dat ook wel ‘wiskundige vormen’. Wist je dat wiskundige vormen ook in de natuur voorkomen. Hoe kan dat, doen planten ook wiskunde?

  • Datum 21/01/2015
  • Opdrachtnummer 96
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis