Zoek op naam/nummer
https://i0.wp.com/www.nbdmasr.com/wp-content/uploads/2016/01/2-5.jpg?fit=600%2C361

Onderzoek doen

Wetenschap

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Dat kun jij ook.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 150
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://www.weidevogelboerderijen.nl/

Drukte in de wei

Een weidevogelparadijs?!

In het weiland verdringen honderden en honderden kieviten, grutto’s en scholeksters en andere weidevogels elkaar voor de lekkerste hapjes. Binnenkort komt daar het gepiep van tientallen kuikens bij. En nu komt zelfs de televisie op bezoek. Wat is er toch zo bijzonder aan dat weiland?

  • Datum 09/03/2016
  • Opdrachtnummer 129
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
http://polderprachtterschelling.nl/wp-content/uploads/2015/01/kievit-e1439816285173.png

Feest voor de kievit en de grutto?!

Weidevogels in het zonnetje

Ken jij de koning van de weide al? Weet je wie de vogel van het jaar is? Of welke vogel een lange kuif op zijn kop heeft? Vogelbescherming Nederland stelt ze aan je voor, de weidevogels.

  • Datum 09/03/2016
  • Opdrachtnummer 128
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas
http://www.dezaaierandel.nl/uploads/images/Gallery/Groep-3/Natuuronderwijs/20150106_130421.jpg

Kun jij klei laten drijven?

Opwaartse druk

Een bonk klei is zwaar, zo’n stuk zinkt als een baksteen. Heb jij een idee hoe je klei kunt laten drijven? En hoe drijven boten eigenlijk?

  • Datum 16/02/2015
  • Opdrachtnummer 97
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Bij de water-/zandtafel
http://www.naskpastoor.nl/_links/2_plaatjes/fles_in_water.jpg

Olie, water, stroop

Kan iets drijven én zinken?

Een plastic fles drijft op water. Hoe zou je plastic kunnen laten zinken? En andere materialen? Je kunt iets veranderen aan de drijfkracht. Hoe zou je dat kunnen doen?

  • Datum 16/02/2015
  • Opdrachtnummer 98
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Bij de water-/zandtafel
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/v/t1.0-9/q83/p526x296/562303_476149575813534_706018942_n.jpg?oh=221a54b1d5c8c76da150ada6c23a7a3c&oe=54850AC4&__gda__=1422400401_490ab4adcc2435cb0501077dce8dae79

Onderzoek doen

Proefjes

Ben jij nieuwsgierig? Wil je graag ontdekken hoe dingen werken? Wil je altijd weten waarom iets zo is? Misschien ben jij dan wel een prima wetenschapper. Maar hoe word je dat eigenlijk?

  • Datum 29/10/2014
  • Opdrachtnummer 88
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school, Bij de water-/zandtafel
http://www.wageningenur.nl/upload_mm/7/6/c/3516189b-4d51-4fcc-8ec6-edc05156a199_4a1f55d6-5f6d-4fd9-ae54-c2a3b56d1bb1_shutterstock_78477646_bij_insect_honingbij_geel%20kopie_490x330.jpg

Red de bijen!

Ook jij kunt wat doen

De bijen zijn in gevaar, steeds vaker wordt een heel volk dood gevonden. Is er een bijenoorlog waarbij de volken elkaar uitmoorden? Of is er iets anders aan de hand? En waarom moeten wij daar iets aan doen? Ontdek het in deze opdracht die is ontwikkeld samen met Greenpeace.

  • Datum 03/06/2014
  • Opdrachtnummer 73
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: gezondheid, Natuur: planten en dieren, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Samen
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Buiten school
http://www.kennislink.nl/upload/206262_962_1213180146443-bijen.jpg

Bijen in gevaar?!

Zoemen ze nog?

Steeds vaker worden bijen dood in hun korf gevonden of ze verdwijnen helemaal. Wat is er aan de hand? Wat kunnen we doen om de bijen te helpen? Ontdek het in deze opdracht die is ontwikkeld samen met Greenpeace.

  • Datum 27/05/2014
  • Opdrachtnummer 72
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: gezondheid, Natuur: planten en dieren, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Buiten school
http://www.froot.nl/categorie/other-froot/de-afstand-van-hier-tot-de-maan/

Steeds een stukje groter en dan weer kleiner

De maan

Heb je laatst die mooie ronde grote volle maan gezien? Wat een licht gaf dat hè. En nu lijkt het wel of iemand een hapje van de maan heeft genomen. De maan wordt steeds een stukje kleiner. Na een paar dagen is er alleen een klein sikkeltje over en daarna is de maan zelfs helemaal weg. Gelukkig komt er al snel weer een sikkeltje en dan wordt de maan weer groter, net zo lang tot hij weer helemaal rond is. Hoe kan dat eigenlijk? Er neemt natuurlijk niet echt iemand een hapje van de maan. wat gebeurt er dan wel?

  • Datum 16/12/2013
  • Opdrachtnummer 56
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas