Zoek op naam/nummer
Pimpelmees aan vuurdoorn;  Markus Varesvuo; © Agami; http://agami.nl/index.search.php?sid=270533&img=9

Vogels tellen

Welke vogel komt het meeste voor?

Een top tien lijst van vogels in onze woongebieden geeft veel informatie. Met welke vogel gaat het goed en welke vogel kan wel wat hulp gebruiken? Vogelbescherming Nederland organiseert daarom in januari een tuinvogeltelling. Doe jij ook mee? Alleen… hoe herken je al die vogels?

  • Datum 04/01/2019
  • Opdrachtnummer 59
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
Koolmezen bij voedertafel; Markus Varesvuo © Agami http://agami.nl/index.search.php?sid=270535&img=37

Wat vliegt daar?

Vogels herkennen

Om te weten hoeveel en welke vogels in ons woongebied leven, organiseert Vogelbescherming Nederland in januari een tuinvogeltelling. Kun jij goed tellen? Dan kun je vast meedoen. Alleen… hoe herken je al die vogels?

  • Datum 04/01/2019
  • Opdrachtnummer 58
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
http://www.complete-encyclopedie.nl/India/Bomen%20en%20struiken/New%203/fijnspar.jpg

Een binnen-boom

Groene bomen in de winter

Veel mensen halen ’s winters een boom in huis. Dat is een oud gebruik. Daarvoor kun je niet alle bomen gebruiken. Je hebt een groen blijvende boom nodig. Hoe kan het eigenlijk dat die boom groen blijft?

  • Datum 10/12/2018
  • Opdrachtnummer 94
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, Thuis
Bron: http://www.digifotostarter.nl/sites/default/files/regen4.jpg.pagespeed.ce.d7PPZk3FII.jpg

Het blijft maar plenzen

Hoeveel water is er al gevallen?

Bah, regen! Van miezer tot stortbui, je raakt doorweekt Maar voor de natuur is regen meestal wel goed. Maar hoeveel regen valt er nu op een dag? En in een week? Je maakt je eigen regenmeter.

  • Datum 31/10/2018
  • Opdrachtnummer 31
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
Bron: http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=7169&picture=regen&large=1, Theodoro S Gruhl

Natte boel

Een regenmeter maken

Bah, regen. Niks aan, zonder regenpak word je kletsnat. Maar voor de natuur is regen natuurlijk goed. Hoeveel regen valt er nu op een dag? En in een week?

  • Datum 31/10/2018
  • Opdrachtnummer 29
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
https://i0.wp.com/www.nbdmasr.com/wp-content/uploads/2016/01/2-5.jpg?fit=600%2C361

Onderzoek doen

Wetenschap

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Dat kun jij ook.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 150
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://communities.zeelandnet.nl/data/uitvinder/upload/images/williewortell.gif

Wat doet een wetenschapper?

Uitvindingen

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Waarnaar? Dat ontdek je in deze Verderkijker.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 149
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
foto ANP  http://www.refdag.nl/polopoly_fs/trekvogels_1_621186!image/2029631920.jpg

Trekvogels

Waar vliegen ze heen?

Je hebt ze vast wel eens in de lucht gezien, groepen vogels in een zwerm of in een mooie V. Wat zijn dit voor vogels? Waarom vliegen ze in zulke grote groepen? En waar gaan ze eigenlijk heen?

  • Datum 12/09/2018
  • Opdrachtnummer 49
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, Thuis
https://nl.freeimages.com/photo/abandoned-tree-house-1409704

Wonen in een boom

Een huis tussen de takken

Je eigen plekje hoog in de boom. Als speelhut of echt om in te wonen? Het kan allemaal. Hoe dat eruit ziet? Kijk maar snel verder.

  • Datum 26/06/2018
  • Opdrachtnummer 162
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school, Bij de water-/zandtafel
https://images.freeimages.com/images/large-previews/b73/the-treehouse-1311617.jpg

Je kan de boom in

Een boomhut

Je eigen kamer verstopt tussen de takken? Dat kan in een boomhut. Kijk maar snel hoe dat eruitziet. En bestudeer je eigen boom.

  • Datum 26/06/2018
  • Opdrachtnummer 161
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school