Zoek op naam/nummer
Bron: http://www.digifotostarter.nl/sites/default/files/regen4.jpg.pagespeed.ce.d7PPZk3FII.jpg

Het blijft maar plenzen

Hoeveel water is er al gevallen?

Bah, regen! Van miezer tot stortbui, je raakt doorweekt Maar voor de natuur is regen meestal wel goed. Maar hoeveel regen valt er nu op een dag? En in een week? Je maakt je eigen regenmeter.

  • Datum 31/10/2018
  • Opdrachtnummer 31
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
Bron: http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=7169&picture=regen&large=1, Theodoro S Gruhl

Natte boel

Een regenmeter maken

Bah, regen. Niks aan, zonder regenpak word je kletsnat. Maar voor de natuur is regen natuurlijk goed. Hoeveel regen valt er nu op een dag? En in een week?

  • Datum 31/10/2018
  • Opdrachtnummer 29
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
https://i0.wp.com/www.nbdmasr.com/wp-content/uploads/2016/01/2-5.jpg?fit=600%2C361

Onderzoek doen

Wetenschap

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Dat kun jij ook.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 150
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://communities.zeelandnet.nl/data/uitvinder/upload/images/williewortell.gif

Wat doet een wetenschapper?

Uitvindingen

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Waarnaar? Dat ontdek je in deze Verderkijker.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 149
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
https://nl.freeimages.com/photo/abandoned-tree-house-1409704

Wonen in een boom

Een huis tussen de takken

Je eigen plekje hoog in de boom. Als speelhut of echt om in te wonen? Het kan allemaal. Hoe dat eruit ziet? Kijk maar snel verder.

  • Datum 26/06/2018
  • Opdrachtnummer 162
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school, Bij de water-/zandtafel
https://images.freeimages.com/images/large-previews/b73/the-treehouse-1311617.jpg

Je kan de boom in

Een boomhut

Je eigen kamer verstopt tussen de takken? Dat kan in een boomhut. Kijk maar snel hoe dat eruitziet. En bestudeer je eigen boom.

  • Datum 26/06/2018
  • Opdrachtnummer 161
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
https://pixabay.com/static/uploads/photo/2015/04/05/22/02/hot-air-balloon-708648_960_720.jpg

Wat zit in die ballon?

De lucht in

Als het zonnig is en helder, zie je vaak luchtballonnen. Het is vast veel werk om die op te blazen. Kun jij een ballon zichzelf laten opblazen? Doe het proefje.

  • Datum 15/06/2016
  • Opdrachtnummer 134
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis
http://www.voorpositiviteit.nl/wp-content/uploads/2011/11/luchtballonnen.jpg

De lucht in!

Wat zit erin de ballon?

Als het zonnig is en helder, zie je vaak luchtballonnen. Hoe kan het dat die blijven zweven? Kun jij zelf een ballon laten zweven? Doe het proefje.

  • Datum 15/06/2016
  • Opdrachtnummer 135
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis
https://www.e-nemo.nl/nl/bezoek/tentoonstellingen/wereld-van-vormen/

Natuurlijk wiskunde

Kunnen planten rekenen?

Jij kunt een cirkel, driehoek of vierkant uitknippen. Of van een vel papier een balk, cilinder of kubus maken. Je noemt dat ook wel ‘wiskundige vormen’. Wist je dat wiskundige vormen ook in de natuur voorkomen. Hoe kan dat, doen planten ook wiskunde?

  • Datum 21/01/2015
  • Opdrachtnummer 96
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis
http://www.e-nemo.nl/nl/ontdek/content/vind-de-vorm/53094/

Driehoeken en cirkels

Vormen in de natuur

Je weet vast wel wat een driehoek is of een cirkel. En je kent vast nog wel meer vormen. Maar wist je ook dat de natuur die vormen ook kent? Als je goed om je heenkijkt, zie je steeds meer plekken waar die vormen in terugkomen.

  • Datum 21/01/2015
  • Opdrachtnummer 95
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis