Zoek op naam/nummer
Pimpelmees aan vuurdoorn;  Markus Varesvuo; © Agami; http://agami.nl/index.search.php?sid=270533&img=9

Vogels tellen

Welke vogel komt het meeste voor?

Een top tien lijst van vogels in onze woongebieden geeft veel informatie. Met welke vogel gaat het goed en welke vogel kan wel wat hulp gebruiken? Vogelbescherming Nederland organiseert daarom in januari een tuinvogeltelling. Doe jij ook mee? Alleen… hoe herken je al die vogels?

  • Datum 04/01/2019
  • Opdrachtnummer 59
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
http://www.complete-encyclopedie.nl/India/Bomen%20en%20struiken/New%203/fijnspar.jpg

Een binnen-boom

Groene bomen in de winter

Veel mensen halen ’s winters een boom in huis. Dat is een oud gebruik. Daarvoor kun je niet alle bomen gebruiken. Je hebt een groen blijvende boom nodig. Hoe kan het eigenlijk dat die boom groen blijft?

  • Datum 10/12/2018
  • Opdrachtnummer 94
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, Thuis
http://eigenwijzetuin.be/tag/nestkast/

Nestje bouwen in de herfst?

Timmeren voor vogels

Waarom zou je in de herfst een nestkast ophangen? Vogels gebruik een nestkast in de winter vaak als slaapplek. In de lente weten ze dan al waar ze terecht kunnen om te broeden. Weet jij een goede plek om een nestkast op te hangen? Bij school is het vast te druk. En... hoe kom je eigenlijk aan een nestkast?

  • Datum 12/11/2018
  • Opdrachtnummer 52
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, een dagdeel
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
Bron: http://www.digifotostarter.nl/sites/default/files/regen4.jpg.pagespeed.ce.d7PPZk3FII.jpg

Het blijft maar plenzen

Hoeveel water is er al gevallen?

Bah, regen! Van miezer tot stortbui, je raakt doorweekt Maar voor de natuur is regen meestal wel goed. Maar hoeveel regen valt er nu op een dag? En in een week? Je maakt je eigen regenmeter.

  • Datum 31/10/2018
  • Opdrachtnummer 31
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
https://i0.wp.com/www.nbdmasr.com/wp-content/uploads/2016/01/2-5.jpg?fit=600%2C361

Onderzoek doen

Wetenschap

Binnenkort is het weekend van de wetenschap. Wetenschap = alle kennis die er over een onderwerp is. Bijvoorbeeld wetenschap over zwemmen is alles wat mensen weten over zwemmen. Wetenschappers willen de kennis steeds uitbreiden. En om meer te weten te komen, doen ze onderzoek. Dat kun jij ook.

  • Datum 01/10/2018
  • Opdrachtnummer 150
  • Vorm Digitaal, Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: om je heen, Wetenschap
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
foto ANP  http://www.refdag.nl/polopoly_fs/trekvogels_1_621186!image/2029631920.jpg

Trekvogels

Waar vliegen ze heen?

Je hebt ze vast wel eens in de lucht gezien, groepen vogels in een zwerm of in een mooie V. Wat zijn dit voor vogels? Waarom vliegen ze in zulke grote groepen? En waar gaan ze eigenlijk heen?

  • Datum 12/09/2018
  • Opdrachtnummer 49
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, Thuis
https://nl.freeimages.com/photo/abandoned-tree-house-1409704

Wonen in een boom

Een huis tussen de takken

Je eigen plekje hoog in de boom. Als speelhut of echt om in te wonen? Het kan allemaal. Hoe dat eruit ziet? Kijk maar snel verder.

  • Datum 26/06/2018
  • Opdrachtnummer 162
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school, Bij de water-/zandtafel
http://reneevonk.files.wordpress.com/2011/12/pepernotenlos.jpg

Pepernoten of kruidnoten?

Bak ze zelf!

Pepernoten en kruidnoten, ze worden vaak verward. Wat is precies het verschil? En waarom horen ze eigenlijk bij Sinterklaas?

  • Datum 16/11/2016
  • Opdrachtnummer 55
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: gezondheid, Techniek: om je heen
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Thuis
http://www.voorpositiviteit.nl/wp-content/uploads/2011/11/luchtballonnen.jpg

De lucht in!

Wat zit erin de ballon?

Als het zonnig is en helder, zie je vaak luchtballonnen. Hoe kan het dat die blijven zweven? Kun jij zelf een ballon laten zweven? Doe het proefje.

  • Datum 15/06/2016
  • Opdrachtnummer 135
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis
Bron: http://maartenrijnen.sendasmile.com/card/13303/home/ik+ben+verliefd!

Vlinders in je buik en knikkende knieën

Heerlijk toch, verliefd zijn?!

Verliefd zijn kan geweldig fijn voelen. Maar wat gebeurt er eigenlijk allemaal met je lijf?

  • Datum 08/02/2016
  • Opdrachtnummer 40
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: gezondheid, Wetenschap
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten
  • Werkvorm Alleen
  • Waar In de klas, Thuis