Zoek op naam/nummer
Pimpelmees aan vuurdoorn;  Markus Varesvuo; © Agami; http://agami.nl/index.search.php?sid=270533&img=9

Vogels tellen

Welke vogel komt het meeste voor?

Een top tien lijst van vogels in onze woongebieden geeft veel informatie. Met welke vogel gaat het goed en welke vogel kan wel wat hulp gebruiken? Vogelbescherming Nederland organiseert daarom in januari een tuinvogeltelling. Doe jij ook mee? Alleen… hoe herken je al die vogels?

  • Datum 05/01/2019
  • Opdrachtnummer 59
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
Koolmezen bij voedertafel; Markus Varesvuo © Agami http://agami.nl/index.search.php?sid=270535&img=37

Wat vliegt daar?

Vogels herkennen

Om te weten hoeveel en welke vogels in ons woongebied leven, organiseert Vogelbescherming Nederland in januari een tuinvogeltelling. Kun jij goed tellen? Dan kun je vast meedoen. Alleen… hoe herken je al die vogels?

  • Datum 05/01/2019
  • Opdrachtnummer 58
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
https://nl.freeimages.com/photo/abandoned-tree-house-1409704

Wonen in een boom

Een huis tussen de takken

Je eigen plekje hoog in de boom. Als speelhut of echt om in te wonen? Het kan allemaal. Hoe dat eruit ziet? Kijk maar snel verder.

  • Datum 26/06/2018
  • Opdrachtnummer 162
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school, Bij de water-/zandtafel
https://images.freeimages.com/images/large-previews/b73/the-treehouse-1311617.jpg

Je kan de boom in

Een boomhut

Je eigen kamer verstopt tussen de takken? Dat kan in een boomhut. Kijk maar snel hoe dat eruitziet. En bestudeer je eigen boom.

  • Datum 26/06/2018
  • Opdrachtnummer 161
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren, Techniek: omgeving
  • Tijdsduur 10 - 15 minuten, 30 minuten, een uur
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein, Thuis, Buiten school
http://www.vrijechroniqueurs.nl/wp-content/uploads/2012/04/Rare-snuiters.jpg

Handig gereedschap

Verschillende vormen snavels

Vogels hebben geen mond vol tanden, maar een snavel om hun voedsel op te eten. Zo’n snavel lijkt wel een stuk gereedschap. Wist jij dat je aan de vorm van de snavel kunt zien wat voor soort voedsel een vogel eet?

  • Datum 08/11/2017
  • Opdrachtnummer 152
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=72  Elwin van der Kolk - Wildlife Art

Bestek voor vogels

Niet met je handen eten!

Met je handen houd je je bestek vast. Met een mes snij je het eten. Om het eten in je mond te krijgen, gebruik je een vork of lepel. Daarna maal je het eten fijn met je tanden en kiezen. Hoe doet een vogel dat?

  • Datum 08/11/2017
  • Opdrachtnummer 151
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein
https://pixabay.com/static/uploads/photo/2015/04/05/22/02/hot-air-balloon-708648_960_720.jpg

Wat zit in die ballon?

De lucht in

Als het zonnig is en helder, zie je vaak luchtballonnen. Het is vast veel werk om die op te blazen. Kun jij een ballon zichzelf laten opblazen? Doe het proefje.

  • Datum 15/06/2016
  • Opdrachtnummer 134
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis
http://www.voorpositiviteit.nl/wp-content/uploads/2011/11/luchtballonnen.jpg

De lucht in!

Wat zit erin de ballon?

Als het zonnig is en helder, zie je vaak luchtballonnen. Hoe kan het dat die blijven zweven? Kun jij zelf een ballon laten zweven? Doe het proefje.

  • Datum 15/06/2016
  • Opdrachtnummer 135
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Techniek: omgeving, Techniek: beweging
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen
  • Waar In de klas, In het handvaardigheidslokaal, Op het schoolplein, Thuis
http://cdn.rodiinternet.nl/photos/000/223/716/medium/2968951.JPG

Ondergronds restaurant

Kleinde diertjes

In de grond leven miljoenen beestjes. Grote, zoals mollen en slakken. Maar vooral kleine, zo klein dat je ze maar moeilijk kunt zien. Wat doen ze daar?

  • Datum 18/05/2016
  • Opdrachtnummer 133
  • Vorm Digitaal
  • Niveau Groep 7/8
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein
CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=239615

Wat kriebelt er in de grond?

Leven in de grond

Weet jij wat er in de grond zit? Je hoeft niet eens lang te zoeken. In de grond zitten heel veel beestjes. Grote, zoals mollen en slakken. Maar vooral heel veel heel erg kleine diertjes.

  • Datum 18/05/2016
  • Opdrachtnummer 132
  • Vorm Digitaal en Werkblad
  • Niveau Groep 5/6
  • Onderwerp Natuur: leven, Natuur: planten en dieren
  • Tijdsduur 30 minuten
  • Werkvorm Alleen, Samen, Allemaal
  • Waar In de klas, Op het schoolplein