http://www.shutterstock.com/pic.mhtml?id=213910075&src=id

Homoniemen en synoniemen

Opdrachtnr demodocent10

Ik lig op de bank en kijk naar mijn spaargeld op de bank.

Dezelfde woorden, maar een verschillende betekenis. Verschillende woorden, maar dezelfde betekenis.

  • Datum 07/06/2013
  • Opdrachtnr demodocent10
  • Leerjaar 1
  • Niveau havo/vwo
  • Categorie schrijven
  • Tijdsduur 15-30 min
  • Werkvorm individueel, tweetal
  • Meijerink 1F
Print
3de1fcc5-d295-42be-bb15-eca75f883b98
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
Download antwoorden

Details voor de docent

Voor de docent

Deze les gaat over homoniemen en synoniemen. De leerlingen leren het onderscheid en oefenen met synoniemen. Daarna maken ze zelf een testje met homoniemen dat ze door een medeleerling laten doen. Als zij dit moeilijk vinden, mogen zij er een (online)woordenboek bij gebruiken. U kunt hier ook een taalwedstrijdje van maken voor de hele klas.

Leerdoelen

  • Leerling kent de betekenis van synoniem en homoniem.
  • Leerling herkent verschillende woorden die hetzelfde betekenen.
  • Leerling kan zelf homoniemen bedenken en hun betekenis formuleren.

Heeft u deze opdracht gebruikt? Wij horen graag wat u ervan vond! Laat een reactie achter via de groene knop helemaal onderaan deze pagina.

De opdracht

Zoek in dit artikel op wat homoniemen en synoniemen zijn.

Doe nu hier een testje met synoniemen.

3b Zoek die drie woorden op en bekijk alle betekenissen. Onthoud die.

Maak nu zelf een testje met homoniemen.
Doe het zo:

  • Bedenk een homoniem. Bijvoorbeeld: bank.
  • Maak twee goede omschrijvingen en één verkeerde.
  • Bedenk nu zelf tien vragen voor je test en typ ze in een Worddocument.
  • Laat een leerling uit je klas de test maken en maak zelf de test die hij of zij bedacht heeft.
  • Wie de meeste antwoorden goed heeft, wint!  

 Een voorbeeldvraag:

Wat is geen betekenis van het woord … bank?
O een lang zitmeubel
O een instelling voor geldzaken
O een zak om geld in te bewaren

Einde opdracht

Reacties