http://cdn.stripersonline.com/9/9e/1000x500px-LL-9e6fbe9e_polls_foot_in_mouth_1199_5236_585359_answer_2_xlarge.jpeg

Foot in Mouth

Opdrachtnr demodocent02

How to say it right in English!

Hoe kun je voorkomen dat je in het Engels rare dingen zegt terwijl je iets anders bedoelt? Door te oefenen met deze opdracht!

  • Datum 04/04/2013
  • Opdrachtnr demodocent02
  • Leerjaar 1
  • Niveau VMBO BK
  • Categorie spreken
  • Tijdsduur 10-15 min
  • Werkvorm tweetal
  • ERK A1
Print
fe9ace3a-b78c-430d-bcb0-792a7e3237f1
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Details voor de docent

Het leerdoel van deze les is het verbeteren van de Engelse uitspraak. Dit leerdoel bereiken de leerlingen door een uitspraakoefening, waarbij ze leren hoe een correcte uitspraak invloed heeft op de betekenis.

Heeft u deze opdracht gebruikt? Wij horen graag wat u ervan vond. Laat een reactie achter via de groene knop helemaal onderaan deze pagina.

De opdracht

In het Nederlands spreken we letters en woorden anders uit dan het Engels. Als je woorden verkeerd uitspreekt in het Engels, kunnen ze soms iets anders betekenen. 

In deze opdracht oefen je met het uitspreken van de klanken.

Part one:

Werk samen met een klasgenoot.

  • Voor opdrachten 1 tot en met 5 moet je de woorden invullen op deze site en luisteren hoe ze uitgesproken worden.
  • Dat doe je door op www.dictionary.com het luidsprekertje achter het woord in te drukken. Eerst wel het woord invullen!
Luister goed naar hoe het uitgesproken wordt en geef antwoord op de vragen.

a) kloed

b) klood

c) klaud

a) bried

b) brad

c) bred

a) wimmen

b) woeman

c) wommen

a) fajjer

b) fjoer

c) fier

a) tsjurk

b) tsjurtsj

c) gurtsj

Part two:

Nu ga je oefenen met het uitspreken van woorden. 
In onze taal spreek je de letter aan het eind van een woord vaak anders uit dan hoe het er staat. Denk maar aan 'eb en vloed' - dat klinkt meer als 'ep en vloet.'
Dit doen we ook in het Engels. Vooral met de Engelse letters B, D, G (van 'game'), Z en V (klinkt als w). Die spreken we uit als P, T, K, S en F als ze aan het eind van een woord staan.

Kijk maar eens wat wij verkeerd doen:

"I put my food in my mouth and stuck my card in my bag" (ik deed mijn eten in mijn mond en stak mijn pas in mijn tas).

Dat wordt door een Nederlander gauw uitgesproken als:  

"I put my foot in my mouth and stuck my cart in my back" (ik deed mijn voet in mijn mond en stak mijn kar in mijn rug).

In deze oefening ga je in met z'n tweeën oefenen met het uitspreken van woorden die op de laatste letter na hetzelfde zijn.
Noteer 'ja' als de ander beide woorden goed uitspreekt.
Tip: Als je het niet zeker weet, laat www.dictionary.com het woord even voorzeggen.

Kun jij deze woorden goed uitspreken?

Ja

Nee

Ja

Nee

Ja

Nee

Ja

Nee

Ja

Nee

Ja

Nee

Ja

Nee

ja

nee

Ja

Nee

Ja

Nee

Ja

Nee

Ja

Nee

Ja

Nee

Ja

Nee

Ja

Nee

Part three:

In dit deel moet je kiezen tussen twee zinnetjes met woorden die hetzelfde lijken. In welke staat het goede woord?

a) We were stuck in the mud.

b) We were stuck in the mutt.

Het verkeerde woord betekent 'mormel'.

a) Don't forget to lock the door.

b) Don't forget to log the door.

Het verkeerde woord betekent 'boomstam'.

a) One time on the beach I stepped on a crap.

b) One time on the beach I stepped on a crab.

Het verkeerde woord betekent 'onzin' of 'drol'.

a) Please sit down on your seed.

b) Please sit down on your seat.

Het verkeerde woord betekent 'zaad'.

a) I leave home at 7:30 every morning.

b) I leaf home at 7:30 every morning.

Het verkeerde woord betekent 'blad'.

Einde opdracht

Reacties