Tabel met steunpunten bij het automatiseren van tafels

Er zijn allerlei manieren waarop je de tafels kunt inprenten. Naast de mondelinge lessen kun je hierbij ook gebruik maken van oefenspelen (een spel speelkaarten zonder plaatjes die je in tweetallen na schudden tegelijkertijd omkeert en waarbij je probeert zo snel mogelijk het antwoord te geven: wie krijgt de meeste kaarten?), zelfcorrigerende materialen, computerspelletjes (beperkt in aantal) en oefenopdrachten.

Ook ‘alledaagse’ gezelschapsspelen zijn in te zetten: een memory van tafels (kaartjes met de kale som moeten corresponderen met kaartjes met de uitkomst), waarbij je bij het omdraaien van een kaartje de opgave uitspreekt en bedenkt, kwartetten (mag ik van jou 4 x 4 = 16 uit de reeks 2 x 4 = 8, 3 x 4 = 12, 4 x 4 = 16, 5 x 4 = 20) en ganzenborden waarbij je de ogen van de dobbelstenen niet bij elkaar optelt of van elkaar aftrekt, maar vermenigvuldigt (je moet wel precies uitkomen!!!).

Variatie in oefenvormen is broodnodig naast het nemen van tijd voor het inprenten van de tafels. Dit laatste kost tijd en moet je doseren. De meeste kinderen hebben behoorlijk wat oefening en herhaling nodig voordat ze de tafels echt goed en vlot kennen. Je moet de tafels daarom in een ruim tijdsbestek aanbieden en veel ondersteuning bieden bij het aanleren van de strategieën. Met name zwakke(re) rekenaars maken graag gebruik van telstrategieën en praten wel over handige strategieën, maar durven deze kennelijk bij het zelfstandig (in-)oefenen niet te gebruiken, wellicht uit gebrek aan zelfvertrouwen. Je kunt hen daarbij helpen door het aanbieden van sommetjes die gericht zijn op het gebruiken van strategieën, door regelmatig verder dan 10 te gaan en door hulpsommen te geven als een kind het antwoord niet snel weet.

Wil je komen tot automatiseren, dan moeten de leerlingen kunnen beschikken over steunpunten en hun uitbreidingen. Met behulp van een tafelkaart kan een kind overzicht houden op de beheerste steunpunten.

Tabel met steunpunten bij het automatiseren van tafels.