Uitgangspunten rekenen-wiskunde
Katern Rekenen-wiskunde op de basisschool
Dit katern hoort bij de serie Reken-wiskundedidactiek en gaat over de in de Kennisbasis rekenen-wiskunde lerarenopleiding basisonderwijs, opgenomen zogenoemde globale theorie.
Katern Rekenen-wiskunde op de basisschool
Kerndoelen rekenen-wiskunde
De doelen voor het basisonderwijs zijn door de overheid vastgelegd. Dit heten de
kerndoelen.
Meer informatie over de kerndoelen reken-wiskundeonderwijs vind je bij:
- Kerndoelen op Kennisnet
- Kerndoelen SLO voor reken-wiskunde onderwijs
- Kerndoelen SLO voor onderbouw reken-wiskunde onderwijs
- Ministerie OCW - Kerndoelen basisonderwijs
Referentiekader taal en rekenen
De Kerndoelen zijn voor rekenen en taal nader uitgewerkt in het Referentiekader.
Hierin staat precies omschreven wat leerlingen eind basisonderwijs, eind
voortgezet onderwijs en eind mbo moeten kunnen en kennen. Meer informatie over
het Referentiekader en over doorlopende leerlijnen taal en rekenen vind je
eronder.
- Referentiekader taal en rekenen (www.taalenrekenen.nl, Enschede)
- Referentiekader en doorlopende leerlijnen taal en rekenen (www.taalenrekenen.nl, Enschede)
Uitgangspunten
reken-wiskundeonderwijs
Een vijftal belangrijke principes van vakdidactiek rekenen-wiskunde worden samen
wel aangeduid als realistisch reken-wiskundeonderwijs. Deze staan beschreven in
paragraaf 3 Vakdidactiek rekenen-wiskunde, uit het katern Rekenen-wiskunde op de
basisschool.
Opbrengstgericht
reken-wiskundeonderwijs
Opbrengstgericht werken betekent systematisch en planmatig werken aan (verdere)
verbetering van de onderwijsresultaten. Je vindt veel informatie hierover en
praktische tips op deze website van de PO-raad.
Zorgverbreding
rekenen-wiskunde /Diagnostische cyclus
Dit document is in ontwikkeling.
Kennisbasis rekenen-wiskunde
In de Kennisbasis rekenen-wiskunde voor de pabo staat vastgelegd wat de
(aanstaande) leraar basisonderwijs moet weten van rekenen-wiskunde en wat de
professionele gecijferdheid van een leraar basisonderwijs inhoudt. De landelijke
kennistoets rekenen-wiskunde die vanaf 2014 wordt afgenomen is gebaseerd op de
terugkerende paragrafen ‘Kennis van rekenen-wiskunde’.
- Publieksversie Kennisbasis rekenen-wiskunde (Quantes, Rijswijk, December 2009)
- Complete versie Kennisbasis rekenen-wiskunde (Voetstuk van de pabo, juli 2009)
- Meesterschap is vakmanschap, over de professionele gecijferdheid van de leerkracht basisonderwijs aan de hand van het domein verhoudingen als voorbeeld (Volgens Bartjens, jrg. 30 (2010/2011) nr. 3)
Zie voor meer informatie over de kenisbasis, gekoppeld aan de serie Reken- wiskundedidactiek: Algemeen → Serie Reken-wiskundedidactiek van ThiemeMeulenhoff.
Vakspecifieke
competenties rekenen-wiskunde
Voor de pabo zijn voor een aantal basisschoolvakken specifieke competenties
geformuleerd. Deze beschrijven wat de leraar basisschool moet kunnen. Er worden
ook praktijkvoorbeelden bij gegeven (SLO, Enschede, September 2005).