De leerlijn in Palet junior

 

Palet junior gaat over bewustwording van de culturele omgeving, de eigen culturele waarden van de leerling en het beleven van cultuur. Beginnend bij het activeren van voorkennis bij de leerling, het laten ervaren van smaak en waardering en het in kaart brengen van de

culturele infrastructuur van de omgeving wordt de kring steeds groter en de blik ruimer. Mogelijk uitmondend in een culturele activiteit binnen- of buitenschools of verdiepend binnen de kunstvakken op school zelf.

De ordening en opzet van Palet junior ziet er per paragraaf als volgt uit:

1 Cultureel zelfportret (Wie ben jij als het om kunst en cultuur gaat?)

2 Wat is kunst, wat is cultuur?

3 Een kwestie van smaak (Proef van kunst en cultuur via de smaaktafels en krijg de smaak te pakken)

4 Spreekt het je aan of niet? (Leer zinnige dingen te zeggen over kunstuitingen. Maak kennis met de zeggingskracht van kunst.)

5 CJP - MyTaste (Een kijkje buiten de deur)

6 De kaart van jouw culturele omgeving

7 En nu ... op stap! (Aanzet tot een kunstzinnige ontdekkingstocht)

8 Vertel het een ander :-) :-| :-( (Vertel wat je hebt beleefd)

9 Handen uit de mouwen! (Zelf je eigen ervaringen verbeelden)

10 Presenteren (Laat zien wat je hebt gemaakt)

11 Afronden en afsluiten (Even stilstaan bij wat je gedaan en geleerd hebt)